Három Magyarország lakosságnyi
ember él rabszolgasorban napjainkban is, szerte a világon. Van, akit
erőszakkal, van, akit hamis ígéretekkel és van, akit adósság fejében fogtak
kötelező ingyenmunkára. És van, aki már ebbe született bele. A világon
mindenütt tilos embereket rabszolgasorban tartani, mégis legalább 30.000.000
ember – gyerek, idős, nő és férfi – él így. Van, ahol 20 dollár adósság elég,
hogy egy egész család hosszú generációkra rabszolgasorba kerüljön. Van, ahol
egész falvak élnek így.
A Kogart Galériában hétfőtől
április 30-ig látható kiállítás Lisa Kristine optikáján keresztül enged titkos bepillantást
ezeknek az embereknek a mindennapjaiba. A hol fekete-fehér, hol színes portrék
tragikus sorsokat mutatnak, de felvillantják a reményt is. Lisa ugyanis olyanokról
is készített fotókat, akik már megmenekültek, kikerültek ebből a helyzetből. Mint
annak a falunak a lakói, akik emberemlékezet óta éltek rabszolgasorban, de
végül fellázadtak rabtartóik ellen, s bár kizsákmányolóik felégették házaikat,
mégis elűzték őket. Azután civil aktivisták segítségével megszerezték a falu
bányájának bányászati jogát. Ma is ugyanazt a nehéz fizikai munkát végzik a
kőbányában, mint rabszolgaként, de már nem mások hasznára, hanem saját boldogulásuk
érdekében.
Rabszolgák tartása hatalmas
üzlet. Az ember eldobható, míg az általa megtermelt áru busás hasznot hoz. Ma a
világon több milliárd dollárt termeltetnek rabszolgákkal. Lisa képei készültek
kőfejtőben, téglagyárban, szövők és szexuális rabszolgák körében,
aranybányában, halászok között, textilfestőkről, szénbányászról… Nepál, India,
USA, Ghana… Ami ezeket az embereket összeköti, az a kegyetlen bánásmód, az
egészségtelen munkakörülmények, betegségek, balesetek, erejüket meghaladó munka
embertelen körülmények között. Mégis, a képekről méltóságot sugárzó arcok
néznek vissza. Elcsigázott, fáradt, haragos vagy szomorú, de élő tekintetek. Legyen
bár felnőtt férfi, idős asszony, vagy gyerek. Épp olyan emberek, mint te vagy
én. Mégis jogfosztottak.
Müller Péter keresi a választ Gondviselés című
könyvében arra a kérdésre, amire most én is: honnan van a Gonosz. Ez a
kegyetlenség? Hogy nem esik meg a szíve egy ártatlan gyermeken, hogy nálánál
nehezebb terhet cipeltet vele, mint Nepálban a kőhordó, vagy Indiában a
téglagyári munkás fiúkkal? Hogy nem könyörül a ráncos öregasszonyon és küldi
még mindig utcára, hogy férfiakat vadásszon? Hogy van képe a nepáli
fülkeétteremben szexuális perverzióknak kitenni nőket, lányokat, fiúkat a
vendégek részéről annak érdekében, hogy azok többet egyenek, igyanak? S közben
a kuncsaftra váró lány feje felett egy gyönyörű kertes ház képe a falon a „To
get more of life, give more of yourself” (Hogy többet kapj az élettől, adj
többet magadból) felirattal. Hogy képes gyerekeket koravénné, komor felnőtté
tenni, mielőtt még felnőnének?
Nézem a képek címeit: Kőtörő,
Teherhordó nők, Téglagyár, Bordélyházi munkás, Aranyzúzó, Sebek, Akna nyílás,
Az arany ára, Kék kéz, Rakodó gyerek, Túlélő, Higany szennyezte vizek, Lány a
tóparton, Fülke étterem… Az egyik címe, Valuta. Halat tart kezében egy fekete
fiú. Egy másik a Téglaégető gyerekek. Itt két testvér öleli egymást guggolva. A
fiú védelmezőn öleli húgát, aki arcát elrejtve bújik hozzá. Nincsenek még hat
évesek sem.
Kőhordó. Ezen egy testvérpár áll nekünk háttal, kéz a kézben. Két
fiúcska. Fejükre erősített kötéllel tartanak hatalmas köveket a hátukhoz
szorítva. Ezt cipelik sok száz méteren át a teherautóhoz.
Téglahordók. Turbános
férfi, arcán a téglagyár vörös pora. A téglaégetőben 50 C hőség, por és
akár 18 darab egyenként 2-2 kg-os tégla a fejen. Ezzel séta a több száz méterre
várakozó teherautóhoz. Napi 16-17 órán át.
Családi portré egy másik kép címe,
melyen három pár kéz látható. Mindegyik pár más színű, attól függően, hogy
egész nap milyen színű mérgező textilfestő lében dolgozott könyékig.
Aztán
sok-sok portré kezükben gyertyát tartó emberekkel: van aki már szabad. Egész
lénye sugározza. És van, aki még rabszolga. Ez a gyertya akar fényt vinni a
világba arról a sötétségről, amiben tartják őt. Ez az utolsó reménye.
Nézek ki az ablakon. Egy óvoda
szobáiba látni. Szabad, boldog gyerekek játszanak odabent, vagy épp
uzsonnáznak. Meleg, biztonságos helyen vannak. Játszanak. Ahogyan minden
gyereknek kellene ebben a korban. Visszafordulok. Egy koravén arc néz rám. Még
gyereklány, sehol sem gömbölyödik. De az arca már egy megfáradt, érett és
kiégett nőé. A szeme kifestve. Kitalálom, hogy mire kényszerítik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése