„Az ott Időfutár a kezedben?” A kötetből felpillantva elmosolyodtam. „Igen, a legújabb. Most jelent meg.” A húsz év körüli srác szeme felcsillant a megszokott grafikájú, ámde ezúttal bordó borítójú kötet láttán.
A Boszorkány-sziget 28 73 a maga
nemében rendhagyó darabja a tizenéves korosztály számára készült, de másokat is
elvarázsoló Időfutár sorozatnak. És nem csak a borító színe miatt. Míg a többi
kötetet és az alapul szolgáló rádiójáték sorozatot 4 szerző – Gimesi Dóra, Jeli
Viktória, Vészits Andrea és Tasnádi István – közösen alkotta, addig ez Vészits
Andrea önálló műve. Bár a regény cselekménye a sorozat darabjaihoz méltó m
Közös kalandjaik során megismerhetjük a
kötelező olvasmányok szerzőjeként piedesztálra emelt Móra esendő oldalát, sőt
Teklával együtt a történet végére még akár meg is szerethetjük őt. A regény
lapjain ízelítőt kapunk egyik legismertebb, a Gránátvirág és Kis Tit szerelmi története
köré szőtt regényéből, az Aranykoporsóból. Ezt Móra a boszorkányüldözésben elmerülő
XVIII. századi Szegeden, a börtönben kezdi el mesélni Teklának – akivel épp a
boszorkányság vádja miatt kiszabott máglyahalálra vár – és Zsák úrfinak, a
hóhér fiának, akiről később kiderül, hogy ő az ifjú Jacques Rousseau. A
börtönben megkezdett „regény a regényben” végét viszont már a XX. század
hetvenes éveinek elején, a kommunista Szegeden, halála után jó negyven évvel veti
papírra Móra, miközben őt természetesen szélhámosnak, a záró fejezet kéziratát
pedig hamisítványnak titulálják.
Vészits Andrea, miközben észrevétlen
ontja a fontos tudnivalókat úgy Szeged történetével, mint Móra életével
kapcsolatosan, el is varázsol. A kissé vontatott kezdés és a korábbi köteteknek
ellentmondó tartalom – mint például, hogy Tekla, bár az időgép révén járt már
az ókori Rómában, mégsem tudja ki a centurio – ellenére a történelmi tényekben
bővelkedő, bár azokat kissé szabadon kezelő cselekmény beszippant. A regényből
megismerhetjük a minden történelmi korban változatlan formában és szándékkal jelen
lévő koncepciós perek világát, nevethetünk pórul járt besúgókon,
elgondolkodhatunk arról ki bolond és ki józan, láthatunk önfeláldozó
szeretetet, rendíthetetlen bátorságot és mindezt mérhetetlen humorral körítve.
Aki pedig veszi a fáradtságot, hogy a
regény végére érve kicsit nyomozzon, rájöhet arra is, mely szereplőben formálta
meg magát az írónő, honnan örökölte íráskészségét és miért nyúlhatott ilyen
bátran Móra alakjához, akit Tekla egyszer úgy szólít: Apapa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése